WSKAZANIA LITURGICZNE
Kiedy można przyjąć Komunię św. w
czasie Triduum Paschalnego:
Wielki Czwartek -
zasadniczo w czasie Mszy Wieczerzy
Pańskiej; w godzinach rannych tylko
dla tych, którzy nie mają żadnych
możliwości uczestniczenia we Mszy
wieczornej Komunia św. także na Mszy
Krzyżma we wszystkich kościołach
katedralnych
Wielki Piątek -
Komunia św. tylko w czasie liturgii
Męki Pańskiej. Chorym można zanieść
Komunię św. także poza tym czasem.
Wielka Sobota -
Komunia św. tylko podczas Wigilii
Wielkanocnej. Chorym można zanieść
Komunię św. tylko jako Wiatyk.
Wiernym, którzy w Wielki Piątek i w
Wielką Sobotę nie mogą brać udziału
w liturgii Męki Pańskiej i liturgii
Wigilii Paschalnej z powodu
obowiązkowej pracy np. w hucie,
kopalni, szpitalu itp. można
udzielić Komunii św. w innej porze
dnia, kiedy są wolni.
przepisy postne. W
Wielki Piątek obowiązuje post ścisły
i nie ma od niego dyspensy.
Wstrzymanie się od pokarmów mięsnych
obowiązuje wszystkich, którzy
ukończyli 14 rok życia, natomiast
post ścisły obowiązuje wiernych,
którzy ukończyli 18 rok życia, a nie
rozpoczęli 60. „Duszpasterze oraz
rodzice winni zatroszczyć się o to,
ażeby również ci, którzy z racji
młodszego wieku nie są związani
jeszcze prawem postu i
wstrzemięźliwości byli wprowadzeni w
autentycznego ducha pokuty”. Zachęca
się wiernych do zachowania postu
także w Wielką Sobotę, aby „dzięki
temu z podniosłym i otwartym sercem
przystąpić do radości
Zmartwychwstania” (KL 110).
Wigilia Paschalna.
Należy pamiętać, że „wszystkie
obrzędy Wigilii Paschalnej odbywają
się
w
nocy:
nie wolno ich rozpocząć zanim nie
zapadnie noc a należy je zakończyć
przed świtem niedzieli” (MR 3). Do
poświęcenia należy przygotować
prawdziwą świecę paschalną,
nie może to być olejowa lampa
wykonana ze sztucznego tworzywa, ani
inna imitacja świecy. Dobrze, gdy
jest to świeca nowa, która spala się
przez cały rok. Na Wigilię Paschalną
wierni (także służba liturgiczna)
przynoszą ze sobą świece.
Ofiary zebrane przy adoracji
Krzyża w Wielki Piątek są
przeznaczone na renowację zabytków w
Ziemi Świętej.
W Bazylice Archikatedralnej:
MSZA KRZYŻMA - BIAŁY
Msza własna, Chwała, po homilii
odnowienie przyrzeczeń kapłańskich,
prefacja na Mszę Krzyżma nr 78,
obrzęd poświęcenia olejów MR 119-125
Czytania własne: lz61,1-3a.6a.8b-9;
Ps 89; Ap 1,4-8; Łk 4,16-21. Uwaga:
Msza Krzyżma jest szczególnym
znakiem jedności Kapłanów,
przewodniczy jej Arcybiskup
Metropolita, koncelebrują Księża
Biskupi, Kapłani miasta Przemyśla,
Dziekani lub ich delegaci oraz
wszyscy obecni kapłani. Zakazane są
Msze prywatne. We Mszy Wigilii
Paschalnej używa się już nowych
olejów, stare oleje należy spalić.
Od Wielkiego Czwartku do Wielkiej
Soboty nie wolno odprawiać mszy
żałobnych, nawet pogrzebowych. W
czasie pogrzebu odprawia się
liturgię słowa i obrzęd ostatniego
pożegnania. Uczestnikom pogrzebu nie
udziela się Komunii św. (Kongregacja
Kultu Bożego 11/1975). Nie wprowadza
się pogrzebu do kościoła, gdy trwa w
nim adoracja Najświętszego
Sakramentu.
ŚWIĘTE TRIDUUM PASCHALNE
WIELKI CZWARTEK - BIAŁY
„Święte Triduum Paschalne Męki i
Zmartwychwstania Pańskiego, jaśnieje
jako szczyt całego roku
liturgicznego. Trzy dni paschalne
rozpoczynają się Mszą Wieczerzy
Pańskiej w Wielki Czwartek, szczyt
swój osiągają w Wigilię Paschalną, a
kończą się nieszporami Niedzieli
Zmartwychwstania”. Nie są to więc
dni przygotowania do Uroczystości
Paschalnej, ale już sam obchód
Paschy Chrystusa Pana przez udział w
Jego Męce, Śmierci i
Zmartwychwstaniu.
Mszę Wieczerzy Pańskiej odprawia się
w godzinach wieczornych. Wypada, by
koncelebrowali wszyscy obecni
kapłani. Jeżeli ktoś brał udział w
Mszy Krzyżma, może brać udział w
koncelebrze Mszy Wieczerzy Pańskiej.
Do konsekracji oprócz hostii do Mszy
należy przygotować hostię do
wystawienia w Bożym Grobie. Należy
też przygotować odpowiednią ilość
komunikantów do konsekracji, by
wystarczyło na Wielki Piątek.
Kapłani w parafiach odnawiają w
czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej swoje
przyrzeczenia kapłańskie. Na
„Chwała” dzwonią dzwony i dzwonki.
Po zakończeniu hymnu milczą aż do
Wigilii Paschalnej. Gra organów w
dyskretnej formie jest dozwolona
tylko dla podtrzymania śpiewu,
zakazana jest gra solowa.
Po Ewangelii homilia o tajemnicy
Eucharystii i Kapłaństwa oraz o
przykazaniu braterskiej miłości.
Po homilii, jeżeli proboszcz uzna,
że względy duszpasterskie za tym
przemawiają, można dokonać obrzędu
umywania nóg nie tylko w
Archikatedrze, ale także w innych
kościołach.
Przeniesienie Najświętszego
Sakramentu do Ciemnicy następuje po
modlitwie pokomunijnej jak w Mszale
s. 131-132. Za odśpiewanie lub
odmówienie przed Najświętszym
Sakramentem w czasie celebracji
liturgicznej hymnu „Przed tak
wielkim Sakramentem” zyskuje się
odpust zupełny pod zwykłymi
warunkami. Na zakończenie obnaża się
ołtarz w milczeniu.
WIELKI PIĄTEK - CZERWONY
Liturgię Męki Pańskiej odprawia się
około godz. 15, ale ze względów
duszpasterskich wolno ją odprawić
także w godzinach późniejszych. W
Kaplicy Grobu Pańskiego powinien być
ołtarz, choćby przenośny i
tabernakulum do przechowywania
puszek z Najświętszym Sakramentem.
Wszystkie elementy dekoracyjne i
światła powinny kierować uwagę
wiernych na Najświętszy Sakrament,
który jest Owocem i Pamiątką Śmierci
i Zmartwychwstania Chrystusa, a nie
na figurę Chrystusa leżącego w
grobie.
Ofiary wiernych zebrane przy
adoracji Krzyża Świętego w Wielki
Piątek oraz przy Bożym Grobie są
przeznaczone na konserwację zabytków
Ziemi Świętej (SAP 424b).
Duszpasterze zatroszczą się o to, by
przed rozpoczęciem Liturgii Męki
Pańskiej wierni zostali pouczeni
odpowiednim komentarzem o obrzędzie
adoracji Krzyża oraz zostali
nauczeni śpiewów.
Jeżeli w Liturgii Męki Pańskiej
bierze udział duża ilość wiernych,
wówczas do adoracji Krzyża należy
wyznaczyć tylko delegacje
poszczególnych stanów: dzieci,
młodzieży, niewiast, mężczyzn. Po
adoracji, do której podchodzą
wydelegowane osoby celebrans bierze
do ręki krzyż, staje przed ołtarzem
na środku, zachęca wiernych do
adoracji, po czym podnosi Krzyż ku
górze, wszyscy wierni klękają i
przez chwilę w milczeniu adorują
Wizerunek Pana Jezusa. Za adorację
Krzyża w Wielki Piątek zyskuje się
odpust zupełny pod zwykłymi
warunkami.
Należy koniecznie zachować zwyczaj
adorowania Krzyża przez wiernych w
Wielki Piątek i w Wielką Sobotę.
Umieszcza się go w miejscu dogodnym
do ucałowania, jednak nie przed
Bożym Grobem.
„Po zakończeniu liturgii obnaża się
ołtarz, pozostawia się jednak na nim
Krzyż z czterema świecznikami”
(Kongregacja Kultu Bożego o
obchodzeniu Świąt Paschalnych z dnia
1811988 n. 71).
Od Liturgii Męki Pańskiej aż do
rozpoczęcia Wigilii Paschalnej przed
Krzyżem klęka się podobnie jak przed
Najświętszym Sakramentem.
WIELKA SOBOTA - FIOLETOWY
Dziś Kościół nie sprawuje Służby
Bożej poza Liturgią Godzin, dlatego
zachęca się, aby podczas adoracji
przy Grobie Bożym celebrować z ludem
przynajmniej wybrane godziny
Świętego Oficjum. W ciągu dnia
duszpasterze poświęcają pokarmy
wielkanocne. Obrzęd poświęcenia jest
już pewną antycypacją Wielkanocy.
Poświęcenie pokarmów wielkanocnych
należy poprzedzać wspólną adoracją
przy Grobie Pańskim (MR 148).
W ciągu dnia opróżnia się wszystkie
kropielnice w kościele z wody
święconej. Napełni się je wodą
chrzcielną poświęconą w czasie
liturgii Wigilii Paschalnej (Kongr.
Kultu Bożego o obchodzeniu Świąt
Paschalnych z dnia 18 I 1988 n. 97).
Po południu należy przybrać
odświętnie kościół na Uroczystość
Zmartwychwstania Pańskiego. Przed
rozpoczęciem Wigilii Paschalnej
należy koniecznie zakończyć adorację
przy Grobie Pańskim. Kapłan lub
diakon ubrany w komżę i stułę
intonuje krótki śpiew na cześć
Najświętszym Sakramentu np. Wielbię
Ciebie, następnie wyjmuje Hostię z
monstrancji i chowa w tabernakulum
Grobu Pańskiego. Na figurę Chrystusa
leżącego w Grobie nakłada się białą
zasłonę i ustawia figurę Chrystusa
Zmartwychwstałego. Następnie wygasza
się światło przy Grobie Pańskim, a
także światła w kościele, z wyjątki
wiecznej lampki albo dwóch świec.
Pod koniec Wigilii Wielkanocnej,
jeżeli wznawia się adorację, zapala
się znów światła w Grobie Pańskim.
Figury Chrystusa leżącego w Grobie
już się nie odsłania, a monstrancji
nie okrywa welonem.
Liturgia Wigilii Wielkanocnej należy
do Niedzieli Zmartwychwstania.
„Wszystkie obrzędy Wigilii
Paschalnej odbywają się w nocy; nie
wolno ich rozpocząć zanim nie
zapadnie noc, a należy zakończyć
przed świtem niedzieli” (MR s. 150).
Do poświęcę należy przygotować
prawdziwą świecę paschalną, nie
wolno używać atrap paschału
wykonanych z pcv lub drewna.
Msza Wigilii Wielkanocnej powinna
być celebrowana bardzo uroczyście.
Za odnowienie przyrzeczeń
chrzcielnych zyskuje się odpust
zupełny pod zwykłymi warunkami.
Uczestnicy liturgii Wigilii
Paschalnej przynoszą ze sobą świece.
Zależnie od tradycji i warunków
miejscowych procesję rezurekcyjną
można odprawić bezpośrednio po
Wigilii Wielkanocnej, albo rano w
Niedzielę Zmartwychwstania przed
pierwszą Mszą.
Jeżeli procesja rezurekcyjna odbywa
się po Mszy Wigilijnej, wówczas
opuszcza się obrzędy zakończenia.
Obrzęd i porządek procesji MR
180-182.
Jeżeli procesja odbywa się w
niedzielę rano, po Wigilii
Paschalnej można ponownie wystawić
Najświętszy Sakrament na całą noc
lub na kilka godzin wieczornych i
rannych przed Rezurekcją.
Najświętszy Sakrament wystawia się w
monstrancji nie okrytej welonem.
W czasie adoracji wieczornej w
Wielką Sobotę nie należy już śpiewać
pieśni wielkopostnych. Można
adorować Najświętszy Sakrament w
ciszy albo śpiewać pieśni
wielkanocne i eucharystyczne. Można
także odmawiać chwalebną część
różańca.
Obrzęd procesji rezurekcyjnej w
niedzielę rano: MR 182.
UROCZYSTOSC ZMARTWYCHWSTANIA
PAŃSKIEGO
MSZA W DZIEŃ - BIAŁY
Msza własna, Chwała, Sekwencja,
Wierzę, prefacja o Zmartwychwstaniu
Pańskim nr 20, w modlitwie
eucharystycznej I-III wspomnienie
tajemnicy dnia i własne „pamiętaj”,
uroczyste błogosławieństwo: 384*,
rozesłanie: „Idźcie w pokoju
Chrystusa, Alleluja, Alleluja”.